Groen licht voor het pan-Europees persoonlijk pensioenproduct

Vandaag heeft het Europees Parlement met een ruime meerderheid vóór het PEPP-voorstel gestemd: 338 voor, 143 tegen en 139 onthoudingen. Na formele bekrachtiging door de Raad is de PEPP-regelgeving daarmee een feit. Omdat het een verordening betreft, is de regelgeving in het geheel bindend en direct van toepassing in alle lidstaten. Omzetting in nationaal recht is, zoals bij een richtlijn, niet aan de orde.

Wat de Pensioefederatie betreft, ligt er een mooi eindresultaat. Op grond van de lidstaatoptie voor wat betreft de rol van IORPs, mogen lidstaten zélf bepalen of hun IORPs al dan geen PEPP mogen aanbieden. Een oplossing waarvoor de Pensioenfederatie in Brussel actief heeft gepleit. In Nederland is het pensioenfondsen namelijk niet toegestaan om een derde pijlerproduct, zoals PEPP, aan te bieden.

Bron: Europees Parlement / Pensioenfederatie