Politiek akkoord over de herziening van het Europees toezicht

Op 16 april heeft het Europees Parlement het politieke akkoord over de herziening van het Europees toezicht goedgekeurd. Voor pensioenfondsen is dit van belang vanwege de herziening van de Europese toezichthouder voor verzekeraars en pensioenfondsen (EIOPA).

De inzet van de Pensioenfederatie is geweest dat er geen directe financiering voor het toezicht op pensioenfondsen komt. Het was daarom belangrijk dat de rol van de nationale toezichthouders gelijk blijft. Daarnaast heeft de Pensioenfederatie aandacht gevraagd voor goede governance en transparantie van de activiteiten van de Europese toezichthouder.

De Pensioenfederatie is tevreden met de uitkomst die tussen het Europees Parlement en de Raad is gesloten. Deze houdt in dat er in de toekomst geen directe contributies betaald hoeven te worden door pensioenfondsen. Ook door de opgezette governancestructuur zullen de nationale toezichthouders een grote rol blijven spelen.

De tekst wordt nu juridisch bekeken en daarna door de Raad goedgekeurd.

De aangenomen tekst vindt u hier.

Bron: Pensioenfederatie / Europees Parlement