Ultimate beneficial owners (UBO) pensioenfondsen en het UBO-register

Vanuit de achterban ontvangen wij allerlei verschillende vragen over het UBO-register. Met ingang van 25 juli 2018 is de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) gewijzigd. Hierdoor moet ook voor stichtingen en verenigingen een ultimate beneficial owner (UBO) vastgesteld worden. Vanwege de rechtspersoonlijkheid van pensioenfondsen (stichting) geldt dat ook voor pensioenfondsen, ook al is er geen sprake van een natuurlijke persoon die direct of indirect 25% van het eigendomsbelang houdt of direct of indirect meer dan 25% van de stemmen kan uitoefenen bij besluiten over wijziging van de statuten.

Verschillende leden van de Pensioenfederatie hebben ervoor gekozen een of twee bestuurders aan te wijzen als pseudo-UBO. Deze pseudo-UBO’s zullen vervolgens in het UBO-register worden opgenomen, dat naar alle waarschijnlijkheid per 1 januari 2020 zal gaan functioneren.

Ook krijgen wij vragen of pensioenfondsen de verplichting hebben om de UBO’s van de bij pensioenfondsen aangesloten werkgever te identificeren. Op basis van de Sanctiewet en de bijbehorende regeling komen wij tot de conclusie dat pensioenfondsen geen verplichting hebben om de UBO van de werkgever te kennen en te toetsen aan de sanctielijsten. Reden hiervoor is dat pensioenfondsen geen instelling zijn zoals bedoeld in de Wwft en het feit dat de UBO van de werkgever niet valt onder het doel van de regelingen, nl. het niet ter beschikking stellen van financiële middelen (de UBO ontvangt immers geen middelen, dat is de deelnemer).