Pensioenfederatie wil overleg over impact dalende/negatieve rente op pensioensysteem

De Pensioenfederatie is verheugd over de totstandkoming van een pensioenakkoord om het Nederlandse pensioenstelsel nog robuuster te maken en te moderniseren. Recente financiële ontwikkelingen zijn echter reden tot grote zorg. In een position paper uit de Pensioenfederatie haar zorgen over de extreme situatie die is ontstaan. De ontwikkeling van de dekkingsgraden, premies en opbouwpercentages is bijzonder zorgwekkend en noopt tot overleg met minister Koolmees.

De laatste maanden worden de financiële markten instabieler, zakt de rente verder tot historische dieptenpunten en verslechtert de positie van pensioenfondsen als gevolg daarvan verder. Het door het kabinet overgenomen advies van de Commissie Parameters (Dijsselbloem) stelt de economische verwachtingen voor de toekomst neerwaarts bij, wat vanaf volgend jaar een versterkend negatief effect heeft op de ontwikkeling van premies, dekkingsgraden en opbouwpercentages van pensioensparend Nederland. Als gevolg van deze ontwikkelingen staan bij de pensioensector alle seinen inmiddels op rood. Onder meer de handelsoorlog, geruchten over nieuwe monetaire stappen van de Europese Centrale Bank én Brexit doen die seinen dieprood kleuren.

Bron: Pensioenfederatie