Wijziging Beleidsregel Geschiktheid 2012: een gemiste kans

Met de Beleidsregel Geschiktheid beogen de toezichthouders DNB en AFM duidelijkheid te geven over wie zij toetsen op geschiktheid, hoe vaak zij dat doen en op welke wijze. Volgens de toezichthouders was de Beleidsregel Geschiktheid uit 2012 toe aan een actualisering.

Op 14 januari jl. is de Beleidsregel 2019 tot wijziging van de Beleidsregel Geschiktheid 2012 in de Staatscourant gepubliceerd. Hoewel de toezichthouders op onderdelen de beleidsregel hebben aangepast naar aanleiding van het commentaar dat de Pensioenfederatie tijdens de consultatiefase op de voorgenomen wijzigingen heeft ingebracht, is de Pensioenfederatie teleurgesteld dat niets is gedaan met een aantal andere belangrijke bezwaren. In dit statement worden de belangrijkste bezwaren weergegeven. Een gemiste kans.