Nieuw contract sluit beter aan op kerntaak pensioenfondsen

Gisteren heeft minister Koolmees een brief aan de Kamer gestuurd met een consultatiedocument en de Hoofdlijnennotitie over de uitwerking van het pensioenakkoord dat in 2019 is bereikt tussen overheid, werkgevers- en werknemersorganisaties. Deze uitwerking ligt nu ter consultatie bij de achterbannen van de werkgevers- en werknemersorganisaties. Over twee weken is er duidelijkheid of sociale partners deze uitwerking steunen. Het is bijzonder verheugend dat er nu uitzicht is op een toekomstbestendig pensioencontract, dat uitvoerbaar is en deelnemers duidelijker laat zien hoe pensioen tot stand komt.

We verwachten dat de veranderingen zullen leiden tot een hogere waardering van het pensioenstelsel, omdat de toegevoegde waarde van pensioenfondsen voor de deelnemer straks goed te zien is. Naast dit nieuwe contract bestaat ook de mogelijkheid om gebruik te maken van het WVP-contract (Wet verbeterde premieregeling). We zullen bij de uitwerking in wet- en regelgeving rond het nieuwe contract dan ook blijven benadrukken dat uitlegbaarheid en uitvoerbaarheid belangrijke uitgangspunten zijn.

José Meijer, voorzitter a.i. van de Pensioenfederatie: “Het nieuwe contract dat nu is uitgewerkt is uitvoerbaar en uitlegbaar. Het laat de deelnemer zien hoe economisch goede en slechte tijden het pensioen direct beïnvloeden. Het maakt een einde aan de focus op dekkingsgraden en discussies over de rekenrente en sluit beter aan op wat pensioenfondsen in de kern doen: premie vermeerderen door te beleggen. Het nieuwe contract laat de toedeling van collectief behaalde rendementen op de ingelegde premies goed aansluiten op de risicobereidheid van oudere en jongere deelnemers. Risico’s blijven gedeeld worden. We zien er naar uit met dit contract aan de slag te gaan.”

Uitvoerbaar
De Pensioenfederatie is als adviseur bij de stuurgroep betrokken geweest en heeft deelgenomen in de technische werkverbanden. De uitvoeringsaspecten bij de vormgeving van het pensioenstelsel stonden daarbij centraal. De Pensioenfederatie blijft nauw betrokken bij de vervolgstappen die nodig zijn voor de technische uitvoering van de transitie naar het nieuwe contract.

Doelstelling en premie
In het 'nieuwe pensioencontract' dat door de stuurgroep is uitgewerkt vormen deelnemers en pensioengerechtigden één collectief waarbinnen de risico’s worden gedeeld. Dit betreft zowel risico’s die horen bij een kapitaalgedekt stelsel waarbij het vermogen wordt belegd, als demografische risico’s zoals een oplopende levensverwachting. De focus op nominale zekerheid is daarbij losgelaten. Sociale partners in sectoren of ondernemingen spreken vooraf een pensioenambitie af en stellen een premie beschikbaar om die ambitie te realiseren. De overeengekomen premie wordt collectief belegd en volgens vooraf geformuleerde verdeelregels worden mee- en tegenvallers op de financiële markten op solidaire wijze verdeeld binnen en tussen generaties.

Doorrekeningen
Dertien leden van de Pensioenfederatie hebben de effecten van de overstap op het nieuwe contract in beeld gebracht. Zij hebben daarbij ook de gevolgen voor bepaalde groepen deelnemers (maatmensen) in kaart gebracht. De eerste doorrekeningen, waarbij veelal is aangesloten bij de uitgangspunten van de CPB-berekening, laten zien dat er verschillen bestaan tussen fondsen.

Evenwichtig
De route naar het nieuwe pensioencontract loopt via een transitie waar deelnemers en de pensioensector mee te maken krijgen. Bij de inrichting van de transitie zijn de sleutelwoorden voor de Pensioenfederatie: inzichtelijkheid, evenwichtigheid en zorgvuldigheid. Om de overstap naar het nieuwe contract te kunnen maken, moeten nadere keuzes worden gemaakt. De Pensioenfederatie blijft graag betrokken bij dit proces.

Bron: Pensioenfederatie