Pensioenfederatie waardeert voorstel nabestaandenpensioen

De Stichting van de Arbeid (StvdA) heeft op 17 juni haar briefadvies over de verbetering van het nabestaandenpensioen aangeboden aan minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Onderdeel van dit briefadvies is een technische verkenning naar de mogelijkheden voor de vormgeving van het nabestaandenpensioen, waar de Pensioenfederatie bij betrokken was.

José Meijer, voorzitter a.i.: “Het nabestaandenpensioen heeft een belangrijke maatschappelijke functie en raakt aan alle aspecten van het leven van deelnemers van pensioenfondsen: familie, werk, wonen, zorg, gezondheid en hun inkomen (voor later). Een zorgvuldige uitvoering is nu van groot belang. De Pensioenfederatie vindt het heel waardevol dat deze technische verkenning inzicht biedt in het vraagstuk, en verwelkomt het advies waarover sociale partners het eens geworden zijn.”

Risicobasis
In haar advies stelt de StvdA voor om het partnerpensioen en wezenpensioen aan te passen. Het partnerpensioen vóór pensioendatum wordt dan gefinancierd op risicobasis, uitgaande van maximaal 50% van het salaris. De franchise wordt losgelaten en het partnerpensioen wordt diensttijdonafhankelijk. Een levenslange uitkering blijft het uitgangspunt, waarbij maatwerk voor deelnemers mogelijk is in de uitkeringsfase. Voor het partnerpensioen na pensioendatum blijft de financiering op opbouwbasis, uitgaande van 70% van het ouderdomspensioen. Het wezenpensioen wordt verhoogd naar 20% van het salaris, met een vaste eindleeftijd van 21 of 25 jaar.

Standaard
De Pensioenfederatie is positief over het voorstel van sociale partners om het nabestaandenpensioen te standaardiseren. De wens hiertoe was aanleiding voor het ontwikkelen van deze visie, waartoe Kamerleden Omtzigt (CDA) en Bruins (Christenunie) in hun initiatiefnota opriepen. Op verzoek van minister Koolmees werden het Verbond van Verzekeraars en de Pensioenfederatie hierbij betrokken. Het voorstel sluit aan bij de ambitie van pensioenfondsen om de complexiteit van pensioenregelingen te verminderen. Voor deelnemers betekent het advies dat zij meer inzicht hebben in de hoogte van hun dekking, en problemen bij het wisselen van baan, scheiden of overlijden worden voorkomen.

Uitwerking
De Pensioenfederatie vindt het belangrijk om de kennis en expertise van de leden te blijven inzetten voor de uitwerking van het voorstel. Zoals de StvdA ook aangeeft moet dat gebeuren in samenhang met het nieuwe pensioencontract, en we onderschrijven dat bij de uitwerking behalve naar de transitiefase ook goed gekeken zal moeten worden naar de fiscale, juridische, uitvoeringstechnische en communicatieve aspecten.