Nederlands pensioenstelsel voor derde jaar beste ter wereld

In de Global Pension Index die adviesbureau Mercer jaarlijks uitbrengt, blijft Nederland op positie 1 van de wereld staan. Nederland is gestegen op de totale score en wat uitgelopen op Denemarken. Israël heeft Australië ingehaald en staat dit jaar op plaats drie. Nederland en Denemarken zijn de enigen die een A-status krijgen, omdat zij allebei meer dan 80 punten scoren.

José Meijer, voorzitter a.i. van de Pensioenfederatie: “We hebben in Nederland een constante focus op waar ons pensioenstelsel beter kan en wat er anders moet. Dat bepaalt hoe we over pensioen praten, en dat is logisch. Veel mensen ervaren dat de hoogte van hun pensioen niet is gestegen en dat de vooruitzichten over het uiteindelijke bedrag minder zeker zijn dan vroeger. Maar het is ook goed om af en toe uit te zoomen en te zien hoe Nederland het doet vergeleken met andere landen. Het is fijn om te zien dat we vooruit zijn gegaan. De combinatie van AOW met het aanvullend pensioen is altijd een sterk punt, evenals het feit dat veel werkenden verplicht pensioen opbouwen. Dat houden we vast, ook in het nieuwe stelsel.”

De overall score van Nederland is 82.6, wat een groei van 1.6 punt betekent ten opzichte van vorig jaar. De OECD-cijfers over de hoogte van pensioen ten opzichte van het salaris worden hiervoor als oorzaak genoemd, evenals het grote vermogen dat klaarstaat voor komende generaties gepensioneerden. De verbeterpunten liggen volgens het onderzoek op het verhogen van de arbeidsparticipatie van ouderen omdat de levensverwachting toeneemt, en lagere schulden en meer spaargeld op het niveau van huishoudens.

In de Global Pension Index worden de pensioenstelsels van bijna veertig landen wereldwijd getoetst op toereikendheid, duurzaamheid en integriteit. Op toereikendheid scoort Nederland 81.5 van de 100 punten en groeit daarbij opnieuw ten opzichte van het vorige jaar (2019: 78.5 punten). Op duurzaamheid scoort Nederland 79.3, een punt hoger dan vorig jaar. Voor de score van integriteit spelen toezicht en de wijze waarop de governance is ingericht een rol, evenals de wijze waarop met risico wordt omgegaan en de kwaliteit van deelnemerscommunicatie. Hierop scoort Nederland 88.9 punten, dat bleef gelijk.

- Toereikendheid Duurzaamheid Integriteit
2019 78.5 78.3 88.9
2020 81.5 79.3 88.9

Lees hier het rapport.

Over de Global Pension Index
De Global Pension Index vergelijkt sinds 2009 de kwaliteit van pensioenstelsels van landen wereldwijd. De Global Pension Index is gebaseerd op drie basiselementen: toereikendheid, duurzaamheid en integriteit. Daarnaast worden meer dan 40 factoren geanalyseerd die bij zouden dragen aan een ideaal pensioenstelsel, ondergebracht onder de drie basiselementen. In het onderzoek worden volledige pensioenstelsels onder de loep genomen, waaronder door de overheid gefinancierde en zelf gespaarde pensioenen, economische groei, overheidsschulden, maar ook eigen spaargeld en woningbezit van deelnemers. Dit jaar zijn ook overheidsuitgaven voor pensioenen, ESG-beleggingen en ondersteuning voor zorgverleners getoetst. De Global Pension Index is een gezamenlijk onderzoeksproject van CFA Institute, de wereldwijde vereniging van beleggingsprofessionals, Monash Center for Financial Studies (MCFS) en adviesbureau Mercer.

Bron: Mercer / Pensioenfederatie