DNB publiceert studie De financiering van transitie: kansen grijpen voor groen herstel

DNB heeft een Occasional Study gepubliceerd over de financiering van de energietransitie. Daarin geeft DNB aan dat een groot deel van de financiering door de private partijen, waaronder pensioenfondsen, gedaan moet worden.

Er worden 6 beleidsaanvelingen gedaan over:

1. Adequate uitstootbeprijzing
  2. Regierol overheid bij ondersteuning van innovatieve duurzame activiteiten
  3. Klimaatinvesteringen aanjagen voor groen herstel
  4. Eigenvermogenfinanciering en financiële innovatie aanjagen
  5. Klimaataccountingstandaarden en consistente data en indicatoren
  6. Klimaatrisico’s in monetaire operaties
  7. Klimaatrisico’s in financiële sector en toezichtraamwerken

De Pensioenfederatie onderstreept dat pensioenfondsen hun rol willen nemen. Wij steunen dan ook de conclusies van dit rapport in het nodige proces om de transitie te versnellen. Een betere CO2-beprijzing, een efficiënte publieke-private samenwerking en betrouwbare en consistente data zullen hieraan bijdragen. De Pensioenfederatie werkt samen met de andere financiële koepels en de verschillende ondertekenaars binnen het klimaatcommitment financiële sector om klimaatrisico’s in kaart brengen en de uitstoot te verminderen door middel van het stellen van reductiedoelstellingen.

Bron: DNB / Pensioenfederatie