Laat communicatie onder de Europese Taxonomie beter aansluiten bij informatiebehoeften deelnemers

Vandaag reageert de Pensioenfederatie op een consultatie van de Europese Toezichthouders (ETA’s) over secundaire wetgeving ter invulling van de Europese Taxonomie. De Taxonomie is een classificatiesysteem om te bepalen welke economische activiteiten worden beschouwd als ecologisch duurzaam volgens gemeenschappelijke definities. De secundaire wetgeving legt vast hoe financiële marktpartijen, waaronder pensioenfondsen, moeten rapporteren over de mate waarin ze beleggen in activiteiten die onder de Taxonomie vallen.

De Pensioenfederatie onderschrijft de doelstelling van de ETA’s om ervoor te zorgen dat Taxonomierapportages vergelijkbaar zijn. Zo kunnen pensioenfondsen verschillende beleggingsproducten met elkaar vergelijken en draagt de Taxonomie bij aan het verduurzamen van het beleggingsbeleid. Tegelijkertijd zijn de templates die voor de communicatie met deelnemers gebruikt dienen te worden zeer complex en juridisch. Hierdoor sluiten  ze niet aan bij de belevingswereld van deelnemers. De Pensioenfederatie roept op om templates toegankelijker te maken. De consultatiereactie vindt u hier.

Vanaf 1 januari 2022 zullen bepaalde pensioenfondsen de Taxonomie moeten gaan gebruiken om aan te geven welk gedeelte van hun portefeuille als ‘duurzaam’ beschouwd kan worden. De rapportage gaat in eerste instantie alleen over klimaatdoelstellingen. In een later stadium wordt de Taxonomie uitgebreid naar andere milieudoelstellingen en mogelijk ook sociale doelstellingen.