Reactie Pensioenfederatie op voorstel Verordening digitale operationele weerbaarheid (DORA)

De Europese Commissie heeft een voorstel gepubliceerd voor de Verordening digitale operationele weerbaarheid (DORA).

Met deze verordening wil de Europese Commissie de minimumvereisten voor digitale weerbaarheid voor financiële instellingen harmoniseren en regels stellen om de digitale risico’s bij uitbestedingspartijen beter te beheersen. Door middel van een verordening, die geen implementatie in nationale wetgeving behoeft, beoogt het voorstel de vereisten voor financiële instellingen uit verschillende sectoren en lidstaten gelijk te trekken. Ook pensioenfondsen moeten in het voorstel van de Europese Commissie voldoen aan de vereisten.

In dit position paper geeft de Pensioenfederatie haar reactie op deze verordening.