Minister stuurt rapport evaluatie uniforme rekenmethodiek

Gisteren stuurde minister Koolmees een brief met het rapport van de evaluatie van de uniforme rekenmethodiek (URM) naar de Tweede Kamer.

Willis Towers Watson (WTW) heeft onderzoek gedaan naar de uitvoeringstechnische en rekenkundige aspecten van de URM. Bij de totstandkoming van het rapport is WTW begeleid door een klankbordgroep bestaande uit de toezichthouders AFM en DNB, de Pensioenfederatie, het Verbond van Verzekeraars, de Stichting Pensioenregister en het ministerie van SZW. In de brief geeft de minister een korte samenvatting van zijn bevindingen van WTW ten aanzien van de centrale vragen en vervolgens geeft hij aan welke beleidsvoornemens hij daaraan verbindt. De Pensioenfederatie is tevreden met het besluit om ook in 2022 nog een scenarioset van 2.000 economische scenario’s te publiceren voor gebruik bij de URM.

Het rapport gaat alleen over de evaluatie van de rekenmethodiek. Later dit jaar wil het ministerie nog een evaluatie starten naar het communicatiemiddel Navigatiemetafoor waarin de uitkomsten van de URM aan de deelnemers worden gepresenteerd.

Bron: ministerie van SZW / Pensioenfederatie