Toezegging soepelere regels indexatie in lagere regelgeving Wet toekomst pensioenen

Staatssecretaris Wiersma (SZW) heeft toegezegd dat hij de motie van Gijs van Dijk c.s. om eerder indexeren mogelijk te maken, zal verwerken in de lagere regelgeving bij de Wet toekomst pensioenen zodat dit tegelijkertijd aan de Tweede Kamer kan worden aangeboden. Dat zal naar verwachting plaatsvinden voor de zomer van 2022.

In de motie wordt gesproken van terugwerkende kracht naar 1 januari 2022. Voor pensioenfondsen met een beleidsdekkingsgraad van 105% zou indexeren dan mogelijk worden.

De Pensioenfederatie begrijpt dat er gepleit wordt om indexeren, met het oog op het nieuwe pensioenstelsel, snel mogelijk te maken. Het is wel belangrijk dat die gekoppeld blijft aan het nieuwe stelsel. We vinden het dan ook positief dat de staatssecretaris vasthoudt aan de koppeling met het transitie-FTK en dat dit ook in de motie is opgenomen. De Tweede Kamer kan dit voorstel dan tegelijkertijd met de Wet Toekomst Pensioenen behandelen, en zo een zorgvuldige afweging maken. Vervolgens is het aan de betreffende pensioenfondsen om een evenwichtige afweging te maken die recht doet aan alle deelnemers in het pensioenfonds.

De financiële situatie tussen pensioenfondsen verschilt; sommigen hebben kunnen indexeren, bij anderen is dat lange tijd niet mogelijk geweest. In de uitwerking van de motie in de amvb zal duidelijk worden hoe de indexatie met terugwerkende kracht eruit ziet.

Bron: Tweede Kamer / Pensioenfederatie