Nieuwe regels maken indexeren mogelijk bij een lagere dekkingsgraad

Tijdens de overgangsfase naar het nieuwe pensioenstelsel, is het mogelijk om bij een beleidsdekkingsgraad van 105% te indexeren. Vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Wet toekomst pensioenen, is een AMvB aangenomen die  het indexeren volgens de regels die in de overgangsfase gaan gelden, al mogelijk maakt.

Pensioenfondsen willen indexeren als dit voor werkenden en gepensioneerden, ook op lange termijn, goed uitpakt. Dat is sinds jaar en dag hun ambitie. Deze AMvB vergroot de kans op indexatie op korte termijn. Pensioenfondsen die het verantwoord vinden om de pensioenen te laten meestijgen met de prijzen, krijgen door deze maatregel meer ruimte om dit te doen. De versoepeling sluit aan bij de regels tijdens de transitieperiode naar het nieuwe stelsel en geldt voor fondsen die voornemens zijn om in te varen. Fondsbesturen moeten afwegen of gebruik van de regeling past in een evenwichtige belangenafweging.

In de reactie op de consultatie van deze AMvB bracht de Pensioenfederatie een aantal punten onder de aandacht van de minister die de uitvoering van de regels zouden vereenvoudigen. Deze wijzigingen zijn overgenomen. Door een betere aansluiting bij gebruikelijke regels voor toekenning van indexatie en het aanpassen van enkele voorwaarden voor het gebruik van deze regeling, is de AMvB goed uitvoerbaar geworden.

Bron: ministerie van SZW / Pensioenfederatie