Publiek-private partnerschap voor een duurzame economie

Minister Kaag van Financiën presenteerde gisteren haar plannen voor de verduurzaming van de financiële sector door middel van een Kamerbrief met 3 hoofdpunten: de rol van de financiële sector bij de verduurzaming van de economie, de financiële risico’s van klimaatverandering op beleggingsportefeuilles en rapportages en transparantie.

Het klimaatcommitment van de financiële sector, internationaal maatschappelijk verantwoord beleggen (IMVB) en toezicht op duurzaamheidsrisico’s nemen belangrijke plaatsen in de plannen. De Pensioenfederatie werkt in verschillende gremia samen met de overheid aan de verduurzaming en juicht een duidelijke visie toe. Wij benadrukken dat pensioenfondsen wereldwijde beleggers zijn en daarmee ook geholpen zijn met een internationaal gestroomlijnde aanpak.

De minister geeft aan dat de balansen van alle financiële instellingen in lijn moeten worden gebracht met een 1,5 gradenscenario onder het Akkoord van Parijs. Gezamenlijk met onze partner-brancheorganisaties van het klimaatcommitment heeft de Pensioenfederatie in april jl. aangegeven te streven naar portefeuilles in lijn met het 1,5 gradenpad binnen het klimaatcommitment en daarmee de minister te volgen in de ambitie van de Europese Unie en het kabinet.

Wij verwelkomen dat het kabinet in wil zetten op publiek-private financiering en gaan graag om tafel met experts om deze mooie woorden om te zetten in daden. Samen met de overheid kan de sector meer mogelijk maken en de energietransitie in Nederland versnellen. Ook staan wij positief tegenover het werken aan heldere en voorspelbare transitiepaden voor de reële economie door het kabinet. Omdat de balansen van veel pensioenfondsen echter wereldwijd zijn, zijn Europese en internationale transitiepaden essentieel voor waarde-, scenario- en risico-bepalingen.

Terecht merkt de minister op dat er momenteel nog verschillen zijn in inzicht tussen instellingen over wat relevante beleggingen zijn en wat actieplannen zouden moeten behelzen binnen het klimaatcommitment specifiek en in de gehele sector in het algemeen. In navolging van internationale ontwikkelingen bij de VN hebben wij afgelopen maanden samen met o.a. de overheid en maatschappelijke partijen gewerkt aan een guidance hierop. Dit is onontgonnen terrein voor alle partijen en daardoor een complex proces. Het klimaatcommitment is aangegaan op basis van een ingroeimodel en de komende jaren zullen de instellingen daardoor aan de hand van meer data en waar mogelijk hun actieplannen verbreden. Wij zien ook dat alle relevante financieringen en beleggingen het uitgangspunt zijn voor de actieplannen en de reductiedoelstellingen.

De Pensioenfederatie ziet de noodzaak van het versnellen van de transitie naar een duurzame economie. Ook financiële instellingen spelen daar een belangrijke rol in en snelheid is gewenst, dat begrijpen wij. De transitie van de reële economie is daarbij essentieel en het mogelijk ontbreken van andere externe prikkels door de overheid (bijv. CO2-beprijzing, normering of gedragsverandering) kunnen juist vertragend werken.

Veel pensioenfondsen, niet enkel de ondertekenaars van het commitment, meten de CO2-uitstoot van hun portefeuilles en stellen actieplannen op. Wij benadrukken dat deze actieplannen naast kwantitatieve doelen, ook belangrijke kwalitatieve doelen omvatten. Doordat datakwaliteit en/of methodologie nog in ontwikkeling is een ‘simpele’ reductiedoestelling vaak niet de juiste sturing en kan zelf ongewilde prikkels veroorzaken. Deze uitdagingen gelden ook bij het sturen op duurzaamheidsrisico’s en zelfs in grote mate bij biodiversiteit.

Ook de Pensioenfederatie zet in op een ambitieuze Europese aanpak voor ESG due diligence. Wij staan positief tegenover een voorstel dat een eenduidige Europese standaard wil opleggen aan bedrijven en de financiële sector en verwachten dat het gaat helpen bij het uitvoeren van het beleid omtrent internationaal maatschappelijk verantwoord beleggen in de context van het IMVB-Convenant. Tegelijkertijd roept het huidige Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD)voorstel veel vragen op en loopt het voorstel op significante wijze uit de pas met de OESO-richtlijnen, waarop het IMVB-Convenant en de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR) deels gebaseerd zijn. Zie hier onze reactie op het voorstel.