Arbeidsongeschikte deelnemer heeft recht op premievrijstelling

Mensen die arbeidsongeschikt raken blijven doorgaans wel pensioen opbouwen. Zelfs zonder dat zij premie inleggen. De meeste pensioenregelingen voorzien in deze premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid voor ouderdomspensioen. Zo hebben werkgevers en vakbonden willen voorkomen dat arbeidsongeschiktheid ook nog eens leidt tot financiële problemen op de oude dag.

De Pensioenfederatie ondertekende een convenant dat inkomensverlies vanwege arbeidsongeschiktheid bij een baanwissel beoogt te voorkomen. Hoe de uitvoering van die ambitie verloopt, verschilt per pensioenfonds. Het is in elk pensioenreglement net iets anders opgeschreven. Daarom hebben pensioenfondsen in 2013 binnen het convenant afspraken gemaakt om te voorkomen dat mensen bij een baanwissel tussen wal en schip vallen als hun situatie net iets anders is dan beschreven staat. Zo krijgt iemand die pas volledig arbeidsongeschikt is na een lange ziekteperiode en inmiddels uit dienst is, toch premievrijstelling. Zeker in het geval van een tijdelijk contract kan dat voorkomen, maar ook bij faillissement van een onderneming. Echter, in de praktijk blijkt dat het convenant toch niet altijd alle situaties oplost. Dat leidt ertoe dat er toch mensen zijn die geen premievrijstelling krijgen. Terwijl het echt de bedoeling is geweest van de partijen die de pensioenregeling hebben vastgesteld, dat deze deelnemers worden beschermd bij arbeidsongeschiktheid. De Ombudsman Pensioenen maakt deze ongewenste situatie terecht aanhangig in een blog op zijn website.

De Pensioenfederatie heeft hierover een aantal malen met haar leden gesproken. Ook op de aankomende algemene ledenvergadering in december zal dit onderwerp op de agenda staan. We willen dat het convenant naar letter en geest wordt nageleefd. Dus ook als er omstandigheden zijn die naar de letter van de regeling geen recht geven op vrijstelling, maar waar de premievrijstelling wel voor bedoeld was. Het is voor het pensioenfonds dan ook zaak om, wanneer de regeling vereist dat werkenden zowel op de eerste ziektedag als de eerste dag dat ze WIA ontvangen deelnemer zijn in het fonds, te bespreken met de sociale partners hoe de regeling moet worden aangepast om aan te sluiten bij het doel van het convenant.