Eerste stap voor delen pensioendata via Afsprakenstelsel Pensioenservices

Pensioendata van deelnemers staat meer en meer verspreid over verschillende partijen in de pensioensector. Deelnemers verwachten dat zij volledig digitaal bediend worden met een totaalbeeld van de eigen pensioensituatie. Om deelnemers zo goed mogelijk te bedienen met relevante digitale diensten (de pensioenservices) is het cruciaal dat we in de sector nog meer gaan samenwerken op het gebied van pensioendata delen.

Daarom ondertekenden APG, PFZW, PGB, PGGM, PMT en de Pensioenfederatie onlangs een Memorandum of Understanding (MoU), mét de oproep aan de rest van de pensioensector om zich aan te sluiten en samen te werken aan een succesvol Afsprakenstelsel.

Dit Afsprakenstelsel Pensioenservices is een sectorinitiatief, ondersteund en aangestuurd door de Pensioenfederatie, dat gericht is op het creëren van kaders voor het delen van pensioendata. Door samen te werken en pensioendata te delen kunnen relevante pensioenservices, digitale diensten, voor deelnemers laagdrempelig en tegen lage kosten ontwikkeld worden. Door relevante pensioenservices aan te bieden krijgen deelnemers een beter pensioeninzicht en kunnen zij verstandige keuzes maken voor hun pensioen.

Scheiden

Het Afsprakenstelsel Pensioenservices bevat de spelregels voor partijen in de pensioensector om op een betrouwbare manier, met toestemming van deelnemers, pensioendata te delen. Ook de wettelijke bepalingen uit de AVG zijn nadrukkelijk in het Afsprakenstelsel opgenomen. Een toekomstige beheerorganisatie ziet erop toe dat alle betrokken partijen zich houden aan de spelregels uit het Afsprakenstelsel zodat het vertrouwen in de samenwerking bevestigd wordt. In de eerste versie van het Afsprakenstelsel zijn de kaders voor data delen rondom de pensioenservice ‘Scheiden’ uitgewerkt.

Doorontwikkeling

Door als pensioensector proactief de kaders voor data delen vorm te geven, zorgen we ervoor dat dit volgens de principes en kwaliteitsnormen van de sector gebeurt. De ondertekenaars van de Memorandum of Understanding (MoU) hebben nu een stap gezet met de ontwikkeling van het Afsprakenstelsel en zij zetten zich gezamenlijk in voor verdere professionele doorontwikkeling.

Bij interesse in deelname of vragen over dit onderwerp, kan contact worden opgenomen met Otto Hulst (otto.hulst@pensioenfederatie.nl).