Pensioenfederatie verzet zich tegen gedwongen winkelnering van centrale clearing

De Europese Commissie heeft onlangs een wetsvoorstel gedaan om de Europese wetgeving voor de centrale clearing van derivaten te herzien. De Commissie wil dat marktpartijen een zogenoemde actieve account aanhouden bij een centrale tegenpartij (CCP) die binnen de EU is geregistreerd. Momenteel vindt een groot gedeelte van de clearing plaats bij LCH in London, dat zich sinds Brexit buiten de EU bevindt.

De Pensioenfederatie heeft begrip voor de vereiste dat pensioenfondsen en andere marktpartijen in staat moeten zijn bij een EU CCP te kunnen clearen. Daarom ondersteunen wij het principe van het hebben van een account bij een EU CCP. Het hebben van meerdere accounts draagt bij aan risicospreiding en een verbreding van het aanbod. De Commissie wil echter ook dat ESMA gaat definiëren welk minimum percentage van de transacties verplicht bij de EU CCP gecleard moet worden. Dit leidt tot een gedwongen winkelnering, waarbij pensioenfondsen niet meer kunnen kiezen voor de beste marktvoorwaarden. Als pensioenfondsen worden verplicht tot het afsluiten van derivaten met een minder aantrekkelijke swaprente, dan kan dit leiden tot slechtere beleggingsresultaten. De wetgeving zou daarom geen minimum percentage moeten opleggen. Om toch te verifiëren dat marktpartijen een actieve account hebben bij een EU CCP, kunnen toezichthouders controleren of marktpartijen over de juiste contracten en operationele systemen beschikken. Hiermee wordt zeker gesteld dat ze ook daadwerkelijk binnen de EU kunnen clearen, mochten de omstandigheden hiertoe aanzetten.

Pensioenfondsen hebben een uitzondering voor centrale clearing tot juni 2023. Daarna moeten pensioenfondsen met posities boven bepaalde drempels verplicht hun transacties centraal afwikkelen.

Lees hier ons gehele position paper.