Delen van pensioendata: sluit aan bij bestaande initiatieven

[English below] Europese regelgeving voor het delen van financiële data moet aansluiten op bestaande initiatieven. Dat stelt de Pensioenfederatie in een position paper over de Financial Data Acess (FiDA) Verordening.

Het FiDA-voorstel van de Europese Commissie verplicht financiële entiteiten om klantdata beschikbaar te stellen aan derden, als een klant hiertoe verzoekt. Zo wordt innovatie in de financiële sector aangejaagd. Pensioendata vormen een belangrijk onderdeel van de persoonlijke financiën. Toegang tot pensioendata kan pensioenfondsdeelnemers een uitgebreider overzicht geven van pensioenaanspraken en persoonlijke financiën.

Wij verwelkomen de gekozen benadering, waarin pensioenfondsen kunnen samenwerken om datadeling vorm te geven. Op die manier kan er rekening worden gehouden met de specifieke kenmerken van de pensioensector, terwijl ook wordt gewerkt aan uniforme standaarden op sub-sectorniveau. Sectorsamenwerking is te verkiezen boven zowel de gedecentraliseerde aanpak van de Payments Services Directive (PSD2) als top-down standaardisering. Zo kan het delen van pensioendata voortbouwen op bestaande sectorinitiatieven.

Pensioenfondsen maken al data beschikbaar via mijnpensioenoverzicht.nl. Binnenkort krijgen pensioenuitvoerders ook toegang tot deze data. Daarnaast wordt gewerkt aan datadeling binnen de European Tracking Service on Pensions en het project pensioenservices.

De Pensioenfederatie vindt het belangrijk om te werken aan vertrouwen in financiële datadeling, door bescherming van deelnemers en verantwoord datagebruik. We waarderen de gemaakte beleidskeuzes om databeheerders te compenseren voor het delen van data, om datagebruikers onder licentie te stellen en om expliciete toestemming van klanten te vereisen.

De Pensioenfederatie kaart nog wel enkele aandachtspunten aan. Om aan te sluiten bij bestaande initiatieven zouden viermaandelijkse updates van pensioendata aanvaardbaar moeten zijn. Dat is bij Mijnpensioenoverzicht.nl ook het geval. En databeheerders zouden verantwoordelijk moeten zijn voor het functioneel ontwerp van de datadeling, zonder dat datagebruikers daar een stem in hebben.

Verder is de vraag welke pensioendata beschikbaar moet komen. Data over invaliditeitspensioenen brengen risico's van financiële uitsluiting met zich mee en moeten buiten beschouwing blijven. Voor wat betreft nabestaandenpensioenen moet worden erkend dat gezinsleden van deelnemers aan pensioenfondsen geen klanten zijn over wie data beschikbaar moet worden gesteld. Tweede- en derde pijler pensioenproducten van verzekeraars zouden meegenomen moeten worden.

Pension data sharing: build on existing initiatives

The Dutch Federation of Pension Funds welcomes the European Commission’s proposal for the Financial Data Access Regulation. Pension data are an important part of an individual’s financial situation. Providing access to occupational and personal pension data assists pension fund members and beneficiaries in obtaining a more comprehensive overview of pension entitlements and personal finances.

We welcome the stakeholder-led approach of making financial entities collaborate in financial data sharing schemes. Such a scheme can account for the specificities of the pension sector, while also encouraging unified data sharing at the sub-sector level. A stakeholder-led approach is preferable over both PSD2’s decentralized approach and top-down standard setting. This way, pension data sharing can build on existing sector initiatives.

The Dutch Federation of Pension Funds highlights the need to put safeguards in place in order to build trust in the open finance framework and to protect customers. We appreciate the policy choices to compensate data holders, to license data users and to require explicit consent from customers.

Nevertheless, we suggest a number of targeted amendments. To build on existing initiatives, four-monthly updates of pension data should be acceptable. This is the current practice in the Dutch pension tracker Mijnpensioenoverzicht.nl. Moreover, data holders should be responsible for the functional design of data sharing, while data users should only be consulted.

Furthermore, we have concerns about what pension data should become available. Data on disability pensions carry risks of financial exclusion and should be excluded. Regarding survivor pensions, it should be recognized that family members of pension fund participants are not customers about whom data should be made available. Second- and third-pillar pension products from insurers should be included.