Pensioenfederatie publiceert position paper over open finance

[ENGLISH BELOW] De Pensioenfederatie heeft een uitgebreid position paper over open finance gepresenteerd, in voorbereiding op een gesprek met de Europese Commissie. De Commissie bereidt wetgeving voor die verplicht om persoonlijke data bij financiële instellingen te delen met derden. De Pensioenfederatie steunt het initiatief voor een open finance framework, op voorwaarde dat aan waarborgen wordt voldaan.

Het open finance framework bouwt op het idee dat persoonlijke data bij financiële instellingen eigendom is van de consument. Datadeling zou kunnen bijdragen aan betere financiële producten. Banken delen nu al verplicht betalingsdata volgens de Payment Service Directive (PSD2).

Gezien de verplichtstelling hebben pensioenfondsen een extra zorgplicht voor hun deelnemers. Het delen van persoonlijke financiële gegevens kan deelnemers een beter financieel overzicht geven en kan pensioenfondsen helpen om betere keuzebegeleiding te geven, bijvoorbeeld rondom het ‘bedrag ineens’.

Binnen de pensioensector vindt al veel samenwerking plaats op datadeling via mijnpensioenoverzicht.nl en de European Tracking Service on Pensions. Het open finance framework zou ruimte moeten bieden voor dergelijke samenwerking, net als voor de datastandaarden die binnen de sector zijn ontwikkeld.

Pensioenfondsen zijn geen typische financiële organisaties. Ze hebben geen winstoogmerk en zijn onderdeel van sociale zekerheid. Door strenge regulering kunnen pensioenfondsen geen financieel advies geven over andere producten dan pensioen en kunnen ze ook geen nieuwe producten aanbieden op basis van open finance data. Door minimum-harmonisatie is er bovendien veel verschil tussen Europese sociale-, arbeids- en belastingsystemen.

Het open finance framework moet recht doen aan de specificiteit en complexiteit van de pensioensector. Omdat deelnemers direct de kosten dragen van pensioenfondsen is een eerlijke compensatie voor datadelen gerechtvaardigd. Om vertrouwen in datadelen te behouden zou data alleen gedeeld mogen worden met partijen met een licentie, die onder financieel toezicht staan en aan hoge communicatiestandaarden worden gehouden. Omdat er wordt gewerkt met gevoelige data zouden consumenten uitdrukkelijke toestemming moeten geven en zou er niet meer data hoeven worden gedeeld dan nodig is.

Dit uitgebreide position paper van de Pensioenfederatie volgt op een reactie op een consultatie van de Europese Commissie in juli 2022 en op een reactie op het discussion paper Data Mobility and the Financial Sector van AFM en DNB.

Dutch Pension Funds publish position paper on open finance
The Dutch Federation of Pension Funds has published an extended position paper in preparation for a conversation with the European Commission on the role of pension funds in the open finance framework. The Commission is working at a legislative proposal for mandatory sharing of personal data with financial institutions with third parties. Dutch pension funds support the open finance framework initiative, provided safeguards are put in place.

Second pillar occupational pension funds are not typical financial market participants. They are non-profit organizations governed by social partners providing social security. Strict regulation restricts pension funds from giving financial advice. Nor are pension funds allowed to offer additional products on the basis of incoming open finance data. Because of minimum harmonization of legislation, there is a wide diversity of pension systems built on national social, labor and tax law, which makes data hard to interpret and compare.

Voluntary pension data sharing already exists in national and EU pension tracking services, which give an overview of pension entitlements for different pension pillars. Pension data sharing in the open finance framework should build on pension tracking services by allowing their sub-sector data standards and data sharing through intermediaries.

The complexities and specificities of the pension sector mean the open finance framework needs to put certain safeguards in place. In short: fair compensation for data holders is needed. To maintain trust, data users should be licensed, under financial supervision and held to high communication standards. Considering the sensitivity of data, consumers should give explicit consent and only data that are necessary for a certain use case should be shared.

This extended position paper of the Dutch Federation of Pension Funds follows a response to a consultation of the European Commission in July 2022 and a response to the discussion paper Data Mobility and the Financial Sector of Dutch supervisors AFM and DNB.