Toekomst IMVB: Platform maatschappelijke dialoog pensioenfondsen

Na een looptijd van 4 jaar is het IMVB-convenant Pensioenfondsen eind 2022 afgelopen. Het convenant heeft veel teweeggebracht in de sector. De OESO-richtlijnen zijn duidelijk geland en er is veel meer begrip en kennis over ESG due diligence en maatschappelijk verantwoord beleggen (MVB) in het algemeen. Daarom heeft de Pensioenfederatie de afgelopen maanden intensief gesproken met vele pensioenfondsen en andere stakeholders over het vervolg.

Platform maatschappelijke dialoog pensioenfondsen
De inzet van Pensioenfederatie is een blijvende samenwerking tussen pensioenfondsen onderling, waarbij de sector gezamenlijk en op gezette tijden de stakeholderdialoog voert. Dit willen wij verwezenlijken door het oprichten van het platform maatschappelijke dialoog pensioenfondsen. Met stakeholders worden alle maatschappelijke partijen bedoeld die belangen vertegenwoordigen van en/of specifieke kennis bezitten over mensenrechten, arbeidsrechten, klimaatcrisis, natuur, corruptiebestrijding, gezondheid en dierenwelzijn.

Het platform wordt gecoördineerd en gefaciliteerd door de Pensioenfederatie voor al haar leden. Pensioenfondsen dienen daardoor dus geen officieel commitment aan te gaan om deel te nemen. Wel gebruiken zij hun deelname aan het platform om de OESO-richtlijnen, inclusief de UNGP's, verder te implementeren als een continu proces. Zij acteren proactief bij ernstige misstanden als onderdeel van hun geïntegreerde due diligence proces ​​via projecten, zowel individueel als gezamenlijk in themagroepen, met positieve resultaten voor samenleving en milieu.

Stakeholderdialoog pensioenfondsen
Tijdens het platformoverleg worden zo veel mogelijk stakeholders en pensioenfondsvertegenwoordigers op zowel directeur- als expertniveau uitgenodigd voor een dialoog. De halfjaarlijkse dialoog zorgt voor het uitwisselen van ideeën, trends en ervaringen voor alle pensioenfondsen en stakeholders. Alle belanghebbenden worden uitgenodigd om terug en vooruit te kijken, ook over de adviezen aan de bredere gemeenschap. Dit biedt tevens een moment van reflectie op inbreng van en door de stakeholders. Op deze manier worden de activiteiten van de Nederlandse pensioensector extern gecommuniceerd naar relevante stakeholders. De Pensioenfederatie organiseert en faciliteert de bijeenkomsten binnen het platform. Een eerste stakeholderdialoog zal in juni 2023 georganiseerd worden met de Pensioenfederatie als voorzitter.

Themagroepen
Als onderdeel van hun due diligence kunnen pensioenfondsen gezamenlijk actie ondernemen op opvallende zaken en/of ernstige misstanden door middel van samenwerking met andere pensioenfondsen en/of stakeholders. Binnen het platform worden gezamenlijke projecten opgepakt door aangestelde themagroepen. Deze themagroepen worden benoemd door tijdens een stakeholderdialoog en komen tot stand in nauwe samenwerking met pensioenfondsen, hun uitvoerders, relevante maatschappelijke organisaties (ngo's en vakbonden) en mogelijk (lokale) overheden. De stakeholderdialoog geeft de themagroep duidelijke doelstellingen op hoofdlijnen mee. De themagroep werkt deze uit en benoemt duidelijk de taken en rollen van de verschillende deelnemers in de groep. Andere institutionele beleggers kunnen zich aansluiten bij themagroepen. De themagroepen omvatten de volgende elementen, maar zijn niet uitputtend:

• Projecten gekozen op basis van een risico-analyse van een pensioenfonds en/of op advies van het stakeholderdialoog;
  • Samenwerking met belanghebbenden;
  • Van partijen waarmee projectafspraken worden gemaakt wordt een constructieve bijdrage aan de samenwerking verwacht;
  • Transparantie over behaalde resultaten;
  • Focus op positieve resultaten voor samenleving en milieu.

Mogelijke vrijwillige voortzettingen van cases binnen het IMVB Diepe Spoor kunnen als themagroep binnen het platform maatschappelijke dialoog pensioenfondsen verder doorgezet worden.

Jaarlijkse update
De Pensioenfederatie zal een jaarlijkse update publiceren waarin de stand van zaken omtrent het platform en de themagroepen gegeven wordt. Daarbij wordt o.a. dieper ingegaan op hoe de sector de OESO-richtlijnen implementeert met duidelijke voorbeelden, de onderwerpen die besproken worden tijden de stakeholderdialogen en de mogelijke opvolging door pensioenfondsen van adviezen. Daarmee dient de update als een instrument om een vinger aan de pols te houden. Ook over de voortgang van themagroepen wordt verslag gedaan. Het document wordt gepresenteerd en besproken tijdens een stakeholderdialoog en het bestuur van de Pensioenfederatie en daarna gepubliceerd. Zo wordt de voortgang inzichtelijk voor de gehele pensioensector en andere geïnteresseerden.