Pensioenfederatie bij Nieuwsuur

Investeringen van pensioenfondsen in de defensie-industrie: doen ze genoeg of zijn fondsen ‘onderdeel van het probleem’? Genoeg reden voor Nieuwsuur om op zoek te gaan naar de feiten. Daarom was Edith Maat, directeur van de Pensioenfederatie, op 22 februari te zien in de editie van die dag.

Zij stelde voorop dat pensioenfondsen nu al beleggen in de defensie-industrie. Het is de overheid die regie moet pakken en meer orders moet plaatsen, ook op de lange termijn. Dan zullen financiële instellingen volgen met meer investeringen.

Maat gaf ook aan dat pensioenfondsen daarbij altijd moeten kijken naar het rendement dat dergelijke investeringen opleveren voor pensioenspaarders. Verder zijn beleggingen in controversiële wapens, zoals clustermunitie, uitgesloten.

Kijk hier het hele item van Nieuwsuur terug.