Inbreng Tweede Kamer over bedrag ineens

Omdat de verwachting is dat binnenkort de plenaire behandeling van het Wetsvoorziening herziening bedrag ineens door de Tweede Kamer (alsnog) zal plaats vinden heeft de Pensioenfederatie een position paper naar het parlement gestuurd.

Het bedrag ineens voorziet in de behoefte van (sommige) deelnemers in meer financiële keuzevrijheid. De Pensioenfederatie plaatst nog wel kanttekeningen bij het wetsvoorstel. Een belangrijk aandachtspunt is allereerst het ontbreken van een adequaat flankerend overheidsbeleid, waardoor een groot risico ontstaat voor financieel kwetsbare groepen vanwege de gevolgen voor toeslagen en allerlei andere inkomensafhankelijke regelingen. Daarom wordt aangedrongen op een actieve rol van de overheid voor volledige en essentiële communicatie en begeleiding voor het bedrag ineens.

Daarnaast bepleiten wij met het oog op een tijdige communicatie naar de deelnemers die van het keuzerecht voor bedrag ineens gebruik willen maken een ingangsdatum van het wetsvoorstel van minimaal 9 maanden na de publicatie van de wet in het Staatsblad.

Meer informatie: Marcel van de Grift.