Meer samenwerking kan lonen bij engagement pensioenfondsen

De Pensioenfederatie heeft recent een kwalitatief onderzoek uitgevoerd naar samenwerking tussen pensioenfondsen op het gebied van engagement, als onderdeel van maatschappelijk verantwoord beleggen. Enerzijds is er gekeken naar wat de huidige stand van zaken is. Anderzijds is bekeken welke mogelijkheden en wensen er zijn om samenwerking en daarmee de effectiviteit en efficiëntie van engagement te versterken. In het onderzoeksrapport worden concrete voorstellen gedaan om meer en beter samen te werken. Hierbij kan de Pensioenfederatie een ondersteunende rol vervullen.

In het afgelopen decennium zijn er steeds meer pensioenfondsen die werk maken van ‘maatschappelijk verantwoord beleggen’ (MVB) en hier beleid op voeren. Deze pensioenfondsen kiezen beleggingen die naast een goed rendement voor werkenden en gepensioneerden, ook bijdragen aan een leefbare wereld én inperking van lange termijn-risico’s. Om overige beleggingen zoveel mogelijk in lijn te krijgen met het eigen MVB-beleid, zijn pensioenfondsen in toenemende mate bezig met betrokken aandeelhouderschap. Een manier hiervoor is engagement: de dialoog tussen aandeelhouder en onderneming. Dat vergt capaciteit, kosten en aandacht en het is daardoor van belang dat dit effectief en efficiënt wordt uitgevoerd.

Huidige situatie: veel kleinschalige samenwerking

Sommige pensioenfondsen werken al samen op engagement.  Door dubbel werk te voorkomen en samen op te trekken kan een engagementsamenwerking, door schaalvoordelen, efficiënter en effectiever gebeuren. Er kan worden gesteld dat er al veel wordt samengewerkt in de Nederlandse pensioensector. Echter, door veel (kleinere) initiatieven is het engagementlandschap erg versplinterd.

Routes voor toekomstige samenwerking

Op basis van het onderzoek worden twee concrete vervolgstappen voorgesteld.

Respondenten geven aan behoefte te hebben aan meer gezamenlijke principes voor engagement en  stemgedrag op aandeelhoudersvergaderingen ter bevordering van harmonisatie binnen de sector. De vorm te geven principes zijn gefocust op doelstellingen, monitoring, rapportages en evaluatie.  Om dit concreet te maken stelt de Pensioenfederatie, in samenwerking met pensioenfondsen een ‘Leidraad Engagement’ op waarin wordt gekeken naar gezamenlijke principes rondom engagement en het stemmen op aandeelhoudersvergaderingen.

Daarnaast bestaat veel interesse voor nieuwe engagementsamenwerking van pensioenfondsen en mogelijk ngo’s en vakbonden. De samenwerking kan voortbouwen op de ervaringen en kennis van het Diepe Spoor van het IMVB-convenant. Pensioenfondsen hebben door het samenwerkingsverband als belegger de mogelijkheid om directer betrokken te zijn bij enkele engagements en om te leren van elkaar en andere aangesloten organisaties.  De Pensioenfederatie kan samen met geïnteresseerde pensioenfondsen, ngo’s en vakbonden een nieuwe engagementsamenwerking in de sector verkennen en helpen hier invulling aan te geven.

Webinar

Op 8 mei organiseert de Pensioenfederatie samen met Sustainable Pension Investments Lab (SPIL) een compact en interactief webinar over dit thema. Meer informatie en aanmelden kan hier.