Zakendoen met Jaarsma
Maandag 28 juli was onze voorzitter Ger Jaarsma hoofdgast in het BNR-radioprogramma Zakendoen, gepresenteerd door Rens de Jong. Het onderwerp ‘pensioen’ stond dus centraal, om te beginnen bij de impact van de handelsdeal tussen de VS en de EU.
“We zijn gebaat bij rust op de financiële markten, al is het onvoorspelbaar of die rust voor lang is”, legde de voorzitter uit. “Ook zijn we blij dat we sectie 899 geschrapt is uit de Big Beautiful Bill.”
Terugluisteren? Vanaf 1.14 uur.
Vervolgens kwam AOW langs. Jaarsma benadrukte dat AOW de hoofdmoot van het inkomen is voor heel veel gepensioneerden. Verlagen kan dus zeker niet. Hij voorziet dat er nog veel politieke discussies gaan volgen over andere mogelijke oplossingen voor de betaalbaarheid, zoals verhogen van de pensioenleeftijd en/of de AOW-premie.
Transitie
Jaarsma legde aan de luisteraars uit waar we als sector staan wat betreft de transitie – en wat er nog gaat volgen. Spannend? Er moet bij fondsen nog veel gebeuren, het is nieuw, maar “zo spannend is het niet voor deelnemers, want zoveel verandert er voor hen niet.”
Defensie
Gaan pensioenfondsen nog anders beleggen? Investeren in de defensie-industrie kwam langs, net als de EU, waarbij Jaarsma bepleitte dat de rest van de EU-lidstaten ook een pensioensysteem als Nederland optuigen. Zo komt er meer privaat kapitaal beschikbaar.
Communicatie
Goede communicatie met deelnemers staat in de komende jaren steeds meer centraal. Fondsen besteden daar steeds meer tijd en geld aan; Loodsen kreeg er al een prijs voor. De Pensioenfederatie werkt zelf in de jongvolwassenencampagne met influencers, legde Jaarsma uit, zodat deze leeftijdsgroep ook echt bereikt wordt. Heeft al die fonds- en federatiecommunicatie effect? Langjarig onderzoek laat zien dat steeds meer mensen zich bewust zijn dat pensioen ook voor hen een relevant onderwerp is, aldus de voorzitter.