Geen onverwachte resultaten uit stress test pensioenfondsen

Op 13 december 2017 zijn de resultaten bekendgemaakt van de stress test van de Europese toezichthouder voor pensioenfondsen, EIOPA. Op verzoek van De Nederlandse Bank (DNB) die deze stress test in ons land coördineerde namens EIOPA, heeft een aantal Nederlandse pensioenfondsen, representatief voor de sector, deelgenomen aan deze test.

Met de stress test worden twee doelen nagestreefd. Ten eerste wil EIOPA een actueel beeld van de financiële positie van pensioenfondsen in een bepaald land krijgen. Ten tweede wil ze het effect van het beleid van pensioenfondsen bepalen op de financiële markten (het systeemrisico) en op de reële economie. Daartoe moeten fondsen aangeven hoe zij hun beleggingsbeleid vormgeven in de voorgeschreven schokscenario’s.

Stabiliserende rol
Dat de stress test laat zien dat de fondsen bij een scenario van nieuwe schokken verder onder druk zouden komen te staan, was in de huidige situatie te voorzien. Nederlandse pensioenfondsen hebben de ambitie om te indexeren en zij investeren daardoor relatief meer in zakelijke waarden (aandelen, vastgoed), die in het stress test-scenario flink werden geraakt.

Net als bij de vorige stress test 2 jaar geleden, liet de test zien dat pensioenfondsen een stabiliserende rol op de financiële markten hebben en dat er geen sprake is van systeemrisico’s. Ook wordt het effect op de reële economie gedempt, dankzij de systematiek van herstelplannen in Nederland, waarbij maatregelen (zoals korten op pensioen) gespreid worden over de tijd.

De Pensioenfederatie onderschrijft het belang van toetsen van financiële instellingen op hun houdbaarheid en systeemrisico’s. De Nederlandse pensioenfondsen voeren daartoe zelf regelmatig Asset & Liability Management (ALM)-studies uit.

De Pensioenfederatie pleitte twee jaar geleden voor een verbetering van de door EIOPA gebruikte (uniforme) methodologie. Inmiddels heeft EIOPA tijdens deze tweede stress test voor het eerst gebruik gemaakt van een cash flow analyse. Dit model sluit beter aan op het Nederlandse toezichtkader (FTK), maar is nog wel in ontwikkeling. De Nederlandse pensioensector is dan ook graag bereid om verder aan deze ontwikkeling mee te werken.