Bedrijfsinformatie over duurzaamheid moet prioriteit van Europees dataportaal zijn

Op 12 maart heeft de Pensioenfederatie gereageerd op een consultatie van de Europese Commissie over het European Single Access Point (ESAP): een nieuw dataportaal met informatie over bedrijven. Het idee achter het ESAP is om bedrijfsinformatie te bundelen op een plek, zodat investeerders gemakkelijk en goedkoop toegang hiertoe hebben.

De Pensioenfederatie stelt dat het ESAP zich eerst moet richten op niet-financiële informatie over duurzaamheidsaspecten van bedrijven, ook wel ESG-informatie genoemd. Deze informatie is vaak minder toegankelijk dan financiële informatie. Dat maakt het moeilijker en duurder om duurzaamheid mee te wegen bij investeringsbeslissingen. Daarnaast zou het ESAP moeten helpen bij het voldoen aan nieuwe Europese regelgeving voor de financiële sector, zoals de SFDR en de Taxonomie.

De reactie van de Pensioenfederatie kunt u hier lezen.