Pensioenfederatie reageert op consultatie lagere regelgeving IORP

De Pensioenfederatie heeft vandaag gebruik gemaakt van de mogelijkheid te reageren op het concept besluit ter implementatie van de IORP-II richtlijn. Wij zijn blij dat gehoor is gegeven aan de oproep om snel kennis te kunnen nemen van de lagere regelgeving. De lagere regelgeving roept nog de nodige vragen op in de pensioensector. Die vragen hebben wij gedeeld met minister Koolmees om het besluit verder te optimaliseren.

De Pensioenfederatie is verheugd over de ruimte die wordt geboden bij de inrichting van de sleutelfuncties door pensioenfondsen. Dat is belangrijk om de governance werkbaar te houden. Punt van zorg blijft de in onze ogen deels onnodige uitbreiding van de informatieverplichtingen en de beperkingen die worden gesteld aan gelaagde communicatie. Gelaagd communiceren knelt zowel met de vormgeving van de implementatiewet als de voorgestelde lagere regelgeving. Daarnaast hebben wij zorgen geuit over de toename van het aantal rapportageverplichtingen voor de pensioenfondsen en over de praktische invulling van de voorschriften over beloningsbeleid. Tot slot roepen wij op de sector de tijd te geven de nieuwe wettelijke verplichtingen te implementeren. Onze volledige reactie vindt u hier.