Belangrijke stap op weg naar nieuw pensioenstelsel

Staatssecretaris Wiersma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaat het wetsvoorstel Toekomst Pensioenen voor advies naar de Raad van State sturen. Daar heeft de ministerraad vandaag mee ingestemd. De Pensioenfederatie is verheugd met de voortgang in dit proces. Het is een belangrijke stap op weg naar het nieuwe pensioenstelsel.

Sinds de openbare consultatie van de Wet toekomst pensioenen dit voorjaar hebben meer partijen zich over het wetsvoorstel gebogen. Zo hebben toezichthouders (AFM, DNB) en de Belastingdienst een toets uitgevoerd en heeft het ministerie het College voor de Rechten van de Mens en de Raad voor de rechtspraak om advies gevraagd. De planning is dat het wetsvoorstel met het advies van de Raad van State in het voorjaar van 2022 naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. Dan zal duidelijk worden welke wijzigingen ten opzichte van de consultatieversie zijn aangebracht. Het kabinet streeft naar inwerkingtreding van de nieuwe pensioenwet op uiterlijk 1 januari 2023. De sociale partners en de pensioenfondsen hebben dan nog maximaal vier jaar de tijd om de wet in te voeren.

Bron: ministerie van SZW / Pensioenfederatie