Invoering Wet toekomst pensioenen naar 1 juli 2023

In antwoord op vragen van Kamerlid Pieter Omtzigt stelt pensioenminister Schouten dat het niet realistisch is om te verwachten dat de Wet toekomst pensioenen op 1 januari 2023 in werking zal treden. Ze stelt de beoogde inwerkingtreding bij naar het eerstvolgende verandermoment van wetgeving. Dat is 1 juli 2023.

De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel toekomst pensioenen nu in behandeling. Op 10, 12 en 19 oktober zijn een derde, vierde en vijfde wetgevingsoverleg ingepland. Het is aan de Tweede Kamer wanneer zij overgaat naar plenaire behandeling. Daarna volgt nog de behandeling in de Eerste Kamer. De minister schrijft dat zij het niet aannemelijk acht dat dit kalenderjaar tot afronding van de wetsbehandeling in de Eerste Kamer wordt gekomen en dat zij vanuit haar stelselverantwoordelijk duidelijkheid wil bieden aan de sector. Maar dat haar streven is en blijft om het wetsvoorstel zo snel als mogelijk in werking te laten treden.

Pensioenfederatievoorzitter Ger Jaarsma: “Het is natuurlijk vervelend dat er opnieuw sprake is van uitstel. Maar dit uitstel was gezien de voortgang inmiddels wel de verwachting en dan is het goed dat er duidelijkheid wordt gegeven. Belangrijk is dat er voldoende tijd blijft voor implementatie van de wetgeving. Daar staat nu vier jaar voor, en die tijd hebben sociale partners en pensioenfondsen nodig. Er zijn pensioenfondsen die per 1 januari 2024 over willen stappen naar het nieuwe stelsel. Dit zou als in het eerste kwartaal van 2023 het wetgevingstraject alsnog wordt afgerond, voor sommigen nog steeds mogelijk zijn.”

Op dit moment geldt een regeling die bepaalt dat met het oog op uitzonderlijke economische omstandigheden, pensioenfondsen vrijstelling krijgen om de pensioenen niet te hoeven verlagen bij een dekkingsgraad onder de 104%, maar pas bij 90%. De minister erkent dat er bijzondere omstandigheden zijn, maar ziet vooralsnog niet dat die ertoe leiden dat een groot aantal pensioenfondsen het pensioen zou moeten verlagen. Ze schrijft dat ze aan het einde van het jaar zal bezien of dit nog steeds zo is.

De tijdelijke regeling die bepaalt dat pensioenfondsen al bij een dekkingsgraad van minimaal 105% mogen indexeren, vervalt ook per 1 januari 2023. Het gaat dan om pensioenfondsen die willen overstappen naar het nieuwe pensioenstelsel. Wanneer pensioenfondsen het besluit tot indexatie in 2022 nemen, biedt deze indexatie-AMvB nog de mogelijkheid om indexatie in 2023 te verlenen. Zodra de Wet toekomst pensioenen is aangenomen kunnen pensioenfondsen gebruik maken van het transitie-ftk. Wanneer het transitie-ftk daadwerkelijk 1 juli 2023 ingaat, zou het ontbreken van versoepelde regels in de periode januari 2023 – juli 2023 dus geen effect hebben voor indexatiebesluiten van pensioenfondsen.