Brief over kabinetsinzet voor het Klimaatakkoord

Op 23 februari heeft Eric Wiebes, minister van Economische Zaken en Klimaat, een brief aan de Tweede Kamer gestuurd over de kabinetsinzet voor het Klimaatakkoord. In deze brief legt de minister uit wat de uitgangspunten zijn voor het Klimaatakkoord en wat de aanpak is voor de totstandkoming van dit akkoord.

Er zijn vijf sectortafels benoemd: industrie, mobiliteit, gebouwde omgeving, elektriciteit, landbouw en landgebruik. De voorzitters van de sectortafels nemen deel in het Klimaatberaad, dat stuurt op de algehele voortgang van het akkoord en erop toe ziet dat de dwarsdoorsnijdende thema’s worden uitgewerkt. Ook worden twee taakgroepen ingericht: één voor vraagstukken rondom financiering en één voor vraagstukken rondom arbeidsmarkt en scholing. De taakgroepen zijn dienend en adviserend aan de sectortafels en het Klimaatberaad.

Bij de taakgroep financiering wordt bezien hoe private partijen aan de ontwikkeling van financiële arrangementen kunnen bijdragen die de energietransitie bevorderen. Bij het vormgeven van deze taakgroep kan gebruik gemaakt worden van de bestaande infrastructuur van het Platform voor Duurzame Financiering van DNB.

Het Platform voor Duurzame Financiering is een samenwerkingsverband van De Nederlandsche Bank (voorzitter), de Nederlandse Vereniging van Banken, het Verbond van Verzekeraars, de Pensioenfederatie, de Dutch Fund and Asset Management Association, de Autoriteit Financiële Markten, het ministerie van Financiën, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, en het Sustainable Finance Lab. De Nederlandsche Bank (DNB) heeft het platform in 2016 opgericht om de aandacht voor duurzame financiering in de financiële sector verder te vergroten en te stimuleren.

Bron: ministerie van Economische Zaken en Klimaat