Europese Technische Expertgroep publiceert aanbevelingen over klimaatgerelateerde rapportage

De 'Technical Expert Group (TEG) on Sustainable Finance' is in juni 2018 van start gegaan om de Europese Commissie te adviseren op 4 belangrijke onderdelen van het ‘Action Plan on Financing Sustainable Growth’ dat de commissie in maart 2018 publiceerde.

Die onderdelen zijn: een classificatiesysteem voor duurzame economische activiteiten (taxonomy); een Europese Green Bond standaard; een benchmark voor ‘low-carbon investment strategies’ en een richtsnoer om rapportage van ondernemingen te verbeteren over klimaatgerelateerde onderwerpen.

Het door de TEG gepubliceerde rapport gaat over het laatste onderdeel: de verbetering van rapportage van ondernemingen over klimaatgerelateerde onderwerpen. De Pensioenfederatie ziet in het rapport een opzet om de klimaatgerelateerde rapportage van ondernemingen te verbeteren, waarbij voldoende rekening wordt gehouden met proportionaliteit.

De aanbevelingen gaan over rapportagevereisten voor ondernemingen waarop zowel de NFRD (Non-Financial Reporting Directive) als de TCFD (Task Force on Climate-related Financial Disclosure) van toepassing is. De NFRD is van toepassing op grote beursgenoteerde ondernemingen, banken en verzekeraars (inclusief vermogensbeheer) en andere door lidstaten bepaalde ondernemingen met meer dan 500 medewerkers. De TCFD geeft aanbevelingen aan onder andere institutionele beleggers en vermogensbeheerders. Het rapport toont ook de overlap en verschillen tussen beide.

De TEG doet aanbevelingen over 3 soorten van rapportagevereisten:

• Type 1: rapportage die ondernemingen zouden moeten doen: verwacht wordt van alle ondernemingen dat zij in ieder geval hierover rapporteren.
  • Type 2: rapportage die ondernemingen zouden moeten overwegen: betreft ondernemingen met een significante blootstelling aan klimaatgerelateerde risico’s en kansen.
  • Type 3: rapportage die ondernemingen kunnen overwegen: aanvullende of innovatieve rapportage om meer gedetailleerde informatie weer te geven.

Het rapport is een advies aan de Europese Commissie die het advies zal betrekken bij haar herziening van de huidige niet-bindende richtlijnen, waarbij het de verachting is dat die richtlijnen niet-bindend zullen blijven.

De TEG geeft belanghebbenden de mogelijkheid om tot 1 februari te reageren op het rapport. Reacties zullen niet leiden tot aanpassing van het rapport, maar worden wel door de TEG gerapporteerd aan de Europese Commissie.