SPIL publiceert stappenplan langetermijnbeleggen voor pensioenfondsen

Pensioenfondsen zijn bij uitstek beleggers met een langetermijnhorizon. De verplichtingen lopen door tot aan het eind van de eeuw.

Om langetermijnbeleggen en daarmee duurzaam beleggen, invulling te geven is een heroverweging nodig van bestaande afspraken tussen pensioenfondsen en hun vermogensbeheerders, aldus de auteurs van de paper. Met het nieuwe kennispaper Langetermijnbeleggen van het Sustainable Pension Investments Lab (SPIL) krijgen pensioenfondsbesturen en bestuursbureaus een concreet handelingsperspectief waarbij wordt voortgebouwd op (inter-)nationale initiatieven.

Het paper beantwoordt de volgende vragen:

1. Wat is langetermijnbeleggen?
  2. Waarom is het belangrijk voor mijn pensioenfonds?
  3. Hoe past duurzaamheid en langetermijnbeleggen in de beleidscyclus van mijn pensioenfonds?
  4. Welke stappen kan ik met mijn pensioenfonds nu zetten?

De stappen die het kennispaper beschrijft, sluiten goed aan bij en geven handvatten voor de afspraken in het IMVB-convenant pensioenfondsen.

SPIL is in 2016 opgericht door een groep bestuurders en experts om kennis en informatie over duurzaam beleggen toegankelijk te maken voor pensioenbestuurders. Edith Maat, directeur van de Pensioenfederatie, is een van de deelnemers aan SPIL.

De leden van SPIL ontwikkelen ideeën voor een verdere verduurzaming van de belegging van de Nederlandse pensioengelden. Zij gaan hierover in gesprek met de sector en betrokkenen. Voor meer informatie bekijk de website van SPIL.

Bron: Pensioenfederatie / SPIL