Voortgangsrapportage uitwerking Pensioenakkoord

Minister Koolmees heeft op 19 december jl. een voortgangsrapportage over de uitwerking van de afspraken in het pensioenakkoord naar de Tweede Kamer gestuurd. Zoals uit de planningsbrief uitwerking pensioenakkoord (‘roadmap’) al bleek, worden de afspraken uit het pensioenakkoord, die over meer onderwerpen gaan dan uitsluitend de vernieuwing van het pensioenstelsel, langs verschillende routes uitgewerkt.

De Pensioenfederatie onderschrijft de constatering van de minister dat in de stuurgroep op een constructieve manier wordt gewerkt aan de uitwerking van het pensioenakkoord. Er zit beweging in het proces. Tegelijkertijd constateert de Pensioenfederatie dat er de komende maanden veel werk moet worden verzet om tot een volwaardige kwantitatieve en kwalitatieve uitwerking van de beide afgesproken pensioencontracten te komen. Daarbij is tevens inzicht gewenst in de effecten van diverse (economische) scenario’s (waaronder in een lage rente omgeving) op de afgesproken pensioencontracten, mede in vergelijking met de huidige situatie. De Pensioenfederatie hecht eraan te benadrukken dat uitlegbaarheid en uitvoerbaarheid van de beide contracten daarbij belangrijke aandachtspunten zijn. Verder wijst de Pensioenfederatie erop dat de route naar nieuwe pensioencontracten loopt via verschillende transities, waarmee deelnemers en de pensioensector te maken zullen krijgen. Bij de inrichting van de verschillende transities zijn de sleutelwoorden voor de Pensioenfederatie: evenwichtigheid en zorgvuldigheid.

Tot slot is de Pensioenfederatie verheugd dat de minister - los van het pensioenakkoord – ruimte wil bieden voor bottom up initiatieven uit verschillende sectoren waarin zelfstandigen kunnen meedoen in de tweede pijler en deze experimenten wil faciliteren met experimentwetgeving.

Bron: ministerie van SZW / Pensioenfederatie