Prijzen, voorlichting en gastlessen tijdens de Pensioen3daagse

In het Eye Filmmuseum in Amsterdam openden dinsdagochtend 7 november onze voorzitter Ger Jaarsma en Harold Herbert (directeur van het Verbond van Verzekeraars) de Pensioen3daagse. Want daar werd op die dag het symposium gehouden over pensioencommunicatie, van Wijzer in Geldzaken.

Laagdrempelig en toegankelijk communiceren stond centraal. Zoals in de workshop ‘Gewone taal is normaal’, waar we de update van Onze taal op groen lanceerden: een handig overzicht van woorden en formuleringen over pensioen die je beter wel en niet kunt gebruiken, mét uitleg.

Heeft jouw partner straks genoeg?

Natuurlijk werd ook de Pensioenwegwijzer uitgereikt. TKP Pensioen en Pensioenfonds UWV wonnen de Juryprijs, met hun campagne ‘Heeft jouw partner straks genoeg?’. Vooral hun aanpak scoorde hoog. Want de campagne richt zich – tegen de trend in – niet alleen op de deelnemer, maar juist ook op de partner. De Publieksprijs ging naar Pensioenfonds PGB en Yellowtail Conclusion, voor hun Financiële Inzicht Tool (FIT). Zij kregen de meeste punten van het publiek omdat FIT pensioendeelnemers een compleet financieel overzicht geeft, met persoonlijke en relevante context en op een aansprekende manier.

“Dan moet ik wel heel goed gaan verdienen!”

Ondertussen gaven onze leden op 7, 8 en 9 november verspreid over het land, bij werkgevers op locatie, hun deelnemers voorlichting over pensioen. Maar ook toekomstige deelnemers werden voorbereid op de belangrijke arbeidsvoorwaarde pensioen. Onze directeur bedrijfsvoering David Versluis gaf op 9 november twee gastlessen aan mbo-studenten: op het Zadkine Business College in Rotterdam en het mboRijnland in Leiden. Samen met de studenten rekende hij uit hoeveel geld je ongeveer nodig hebt per maand om een prettig leven te leiden. Toch wel minstens 2.500 euro. En hoeveel pensioenvermogen je moet hebben om over diezelfde 2.500 euro per maand te beschikken als je met pensioen bent: maar liefst 260.000 euro. “Poeh, dan moet ik wel heel goed gaan verdienen!”, was een reactie uit de klas. David: “Zo’n bedrag is wel even schrikken. Maar de studenten snappen dan wel direct dat het niet zo gek is dat je een dag per week voor je pensioen werkt.” “Als ik straks een baan heb, ga ik mijn werkgever zeker vragen hoe het pensioen geregeld is”, reageerde een andere student. David: “Dat is goud waard. Het is een van de dingen zijn die we heel graag willen bereiken.”

Financiële educatie

De Pensioenfederatie zet zich al sinds 2017 samen met haar leden in voor financiële educatie op het mbo. We zijn partner van Wijzer in Geldzaken en bieden het hele jaar door de gastles Nu voor later aan. En dat werkt: dit schooljaar hebben we al zo’n 400 mbo-studenten bereikt (en het schooljaar is nog maar net begonnen!). Sinds 2022 werken de Pensioenfederatie, de NVB en het Verbond van Verzekeraars ook samen met Codename Future. Zo willen we pensioen structureel onderdeel van het onderwijscurriculum maken.

De Pensioen 3-Daagse was dit jaar op 7,8 en 9 november en is een initiatief van platform Wijzer in Geldzaken.

pensioen3daagse