Pensioenfederatie en ABP in gesprek met informateurs

Vlak voor Pasen gingen Ger Jaarsma (voorzitter Pensioenfederatie) en Harmen van Wijnen (bestuursvoorzitter ABP) in gesprek met informateurs Elbert Dijkgraaf en Richard van Zwol.

kabinetsformatie-2023-delegatie-abp-en-pensioenfederatie - beeld ANP - Robin UtrechtFoto - ©ANP/ Robin Utrecht

In lijn met een brief die de Pensioenfederatie in februari naar informateur Putters stuurde, benadrukte Ger Jaarsma het belang van rust en ruimte voor de pensioensector, om met focus de nieuwe pensioenwet uit te voeren. Daardoor kunnen werkenden en gepensioneerden vanaf 2025 soepel en zorgvuldig overgaan naar het vernieuwde stelsel. Ook heeft hij aangegeven dat de stelselwijziging niet mag samengaan met een bezuiniging en lagere pensioenen. Juist het hoge ambitieniveau heeft in de afgelopen decennia geleid tot een zeer waardevol pensioensysteem dat tot de beste in de wereld behoort.

Oproep grote pensioenfondsen

Harmen van Wijnen gaf een toelichting op de oproep van vijf grote pensioenfondsen. Zij willen graag meer investeren in de energietransitie. Pensioenfondsen kunnen door samenwerking met overheidsinstanties een belangrijke rol spelen in de energietransitie, waaronder de realisatie van bijvoorbeeld de warmte- en elektriciteits­netwerken. Maar daarvoor zijn wel meer financieringsmogelijkheden en ambitieus beleid noodzakelijk.