Onderzoek: Niet veel fouten bij berekening pensioenuitkeringen

Uit onderzoek dat de partij 50Plus heeft laten uitvoeren naar de administratie van pensioenfondsen blijkt dat er geen sprake is van veel en grote fouten bij het berekenen van pensioenuitkeringen. In veel gevallen bleek een klacht gebaseerd te zijn op verkeerd geïnterpreteerde of onduidelijke informatie. Het onafhankelijke Bureau Westerbrink dat 151 klachten onderzocht, concludeert wel dat de afhandeling van vragen van deelnemers beter moet.

Aanleiding voor het onderzoek waren volgens 50Plus mediaberichten over fouten bij de berekening van pensioenuitkeringen, herstelacties van pensioenuitvoerders en klachten van deelnemers.

Goede administratie cruciaal
Pensioenfondsen besteden veel aandacht aan een juiste en complete administratie. Pensioenen worden gedurende decennia geadministreerd. Na wetswijzigingen of nieuwe afspraken tussen vakbonden en werkgevers, veranderen de regelingen vaak. Ook is het pensioenfonds veelal afhankelijk van data die wordt aangeleverd door andere partijen. Dat maakt de focus op een goede administratie cruciaal voor een goede pensioenuitvoering. De Pensioenfederatie werkt samen met de pensioenfondsen aan verdere verbetering.

Communicatie afstemmen op de deelnemer
Dat vragen van deelnemers die twijfelen aan de juistheid van hun pensioen niet altijd naar tevredenheid worden beantwoord, is ook een conclusie van de onderzoekers: 'de pensioenmaterie is kennelijk te complex of de wijze van communiceren is niet goed afgestemd op de doelgroep.' Vragen worden soms verward met klachten. Ook de Ombudsman Pensioenen wijst daar in het jaarverslag 2019 op. De Pensioenfederatie heeft communicatie hoog op de agenda staan, zoals de onderzoekers ook observeren. Samen met haar leden onderzoekt de Pensioenfederatie hoe de complexe materie beter kan worden toegelicht en hoe zij deelnemers met vragen en/of klachten nog beter van dienst kunnen zijn.

Bron: 50Plus / Pensioenfederatie