8. Onderzoek (hoe in gesprek gaan met deelnemers)

Kennis van het perspectief van de deelnemer is cruciaal voor het verbeteren van pensioencommunicatie. Hoe denkt de deelnemer? Wat kan hij of zij begrijpen? En met welke aanpak is een deelnemer te verleiden om zich te verdiepen in zijn of haar pensioen? Binnen dit thema staat onderzoek centraal, waarbij onder andere aandacht is voor de risicopreferentie-onderzoeken.

Behoefte: Inzicht in kennis van de sector en de wetenschap over communicatie- en gedragswetenschappen.
Doel pensioenfondsen: Efficiëntie bij het ontwikkelen van effectieve communicatie.  
Overall aanpak: Gedetailleerde analyse
Kenmerken thema:  Doelgroepen zijn pensioenfondsen en pensioenuitvoerders.
Projecten
Risicopreferentieonderzoek 

De wetgever vindt het van belang dat de nieuwe pensioenregeling past bij de risicopreferentie van deelnemers en pensioengerechtigden. Deze houding moet per (relevant) leeftijdscohort worden vastgesteld. Wat zijn aandachtpunten bij het opzetten en uitvoeren van dit onderzoek?

  • Download hier het servicedocument dat is opgesteld met behulp van onder meer communicatiespecialisten.
  • Kartrekker van dit project: Annemarie van Hekken (Pensioenfederatie)
Bundeling inzichten uit onderzoek 

Veel partijen doen onderzoek, waaruit bruikbare resultaten naar voren komen voor pensioen. Welke inzichten zijn dit? En hoe zijn deze toe te passen in de praktijk?

  • In voorbereiding: bundeling van onderzoeksinzichten.
  • In voorbereiding: meer informatie over dit project.
  • Kartrekker van dit project: Annemarie van Hekken (Pensioenfederatie)