Servicedocument Sanctieregelgeving
De werkgroep Sanctieregelgeving en AML/CFT stelde het Servicedocument Sanctieregelgeving op. De aanleiding voor het instellen van de werkgroep waren de ontwikkelingen binnen de Europese Unie rond de vijfde richtlijn gericht op anti-witwassen en het voorkomen van financiering van terrorisme gecombineerd met de eerste consultatie over een verordening over dit onderwerp. Verder bleek in de praktijk dat toezichthouders vragen stelden die niet in de Handreiking Sanctieregelgeving Pensioenfondsen van DNB waren opgenomen en (2) kunnen vanuit de preconsultatie rond de Modernisering van het Nederlandse sanctiestelsel mogelijk dure, verplichte screeningsactiviteiten volgen. Het servicedocument benadrukt de risicogebaseerde aanpak om tot de invulling van het begrip ‘relatie’ uit de Sanctieregelgeving te komen.
Uit de gesprekken met DNB en het ministerie van Buitenlandse Zaken werd duidelijk dat, vanwege de toenemende geopolitieke dreiging, van pensioenfondsen wordt verwacht dat zij vanuit pensioenfondsperspectief:
- een risicoanalyse uitvoeren;
- een beleid formuleren rond sanctieregelgeving gegeven de uitkomsten risicoanalyse;
- de geformuleerde beheersingsmaatregelen (uit het beleid) implementeren en daarover (laten) rapporteren; en
het beleid periodiek herijken.
In de praktijk betekent dit niet dat pensioenfondsen veel nieuwe taken zullen (laten) oppakken, maar vooral dat vanuit pensioenfondsperspectief de verantwoordelijkheid voor de naleving wordt benaderd en beschreven. De toezichthouders hebben in de praktijk laten zien dat pensioenfondsen niet kunnen verwijzen naar ingehuurde partijen.
DNB benadrukt in ‘Toezichtvisie 2024-2025’ dat de toenemende geopolitieke dreiging om aandacht vraagt van instellingen. Alhoewel de focus van de toezichthouder voor pensioenfondsen op de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel ligt is de suggestie van de werkgroep dat pensioenfondsen, als zij de geopolitieke dreiging analyseren, daarbij ook de Sanctieregelgeving betrekken.
Het Servicedocument Sanctieregelgeving beschrijft en bundelt vooral de regels en geeft overwegingen ter toepassing. Het Servicedocument schrijft niet voor op welke wijze pensioenfondsen invulling moeten geven aan de wettelijke verplichtingen. Dit hangt namelijk af van de individuele risicoanalyse van het betreffende fonds. Het Servicedocument geeft wel enkele handreikingen mee over de mogelijke uitvoering van bepaalde screeningsactiviteiten.
In de bijlagen zijn drie praktische handreikingen opgenomen:
- modelmatige benadering evaluatie;
- modelmatige beleidsmatige vastlegging; en
- vastlegging bij uitbesteding pensioenbeheer en vermogensbeheer.
Tijdens het seminar op 14 oktober 2024 zijn ook praktische opletpunten genoemd.